RÁDIÓZÁS
Rádiózás alapszabályai
A repülésben AM (Amplitudómodulált. Hogy ez mit jelent, arra most nem térek ki, akit érdekel, az úgyis érti. Röviden: Házi Hifivel az Éééletben nem fogod hallgatni) nagyfrekvenciás készülékeket használnak, 118,000 tól 136,000 MHz között..
Néhány szabály
Először a hívott hívójelét mondod (hogy odafigyeljen), majd a sajátodat (ki hívja), majd az üzenetet. A Végén: „Vége”, hogy tudni lehessen, hogy nem szakadt meg a beszéd.
Tekintve, hogy ezek half-duplex készülékek (adni, és venni is tudsz vele, de egyszerre csak az egyik funkció működik – tehát nem olyan, mint a mobiltelefon, azt full-Duplex adatátvitelnek hívják), mindaddig, amíg Te beszélsz, senki más nem jut szóhoz. Ezért röviden, tömören kell beszélni, ha hosszú a mondandód, akkor is kell szüneteket hagyni másoknak. És vigyázni kell, hogy az adógomb ne ragadjon be!
Vészfrekvencia: 121,500 MHz. A 121,400 – 121,600 között tiltott. Ne szórakozatok ezzel a frekvenciával, mert ha adás van rajta, azonnal bemérik, és adott esetben megy a mentőalakulat. Az indokolatlan használatért komoly felelősségre vonás jár!
Ekkor az irányító megmondja, hogy ha szabad, akkor melyik irányból (ezt jelentik a számok), melyik oldali pályára szállhat le. Tehát, ha azt mondják, hogy a 32-es pálya szabad, az nem azt jelenti, hogy van a repülőtéren legalább 32 kifutópálya, hanem azt, hogy a jelenleg használatos leszállóirány 320 fok. Vagyis D-DK -ről kell besiklani. Ha több pálya van egymás mellett (átl. Max. 2), akkor mondják, hogy jobb vagy bal (Pl.: a 32-es bal pályára engedélyezik)
Nemzetközi fónia lista, valamint morze táblázat.
A lent látható jelölések a repülésben használatosak. A morzéval nem fogtok találkozni.
Tehát a HA-SEP repülőgép lajstromjele Hotel-Alfa-Sierra-Echo-Papa
A Magyar repülőgépek jelzése a HA- . Minden lajstromjel ezzel kezdődik.
Nemzetközi Fónia
A Koma helyett használják a Decimal, és a Point szavakat is.
Ettől nagy általánosságban nincs eltérés, bár néhány országban előfordulhat, hogy egy-egy betűt más szóval helyettesítenek.
Néhány rövidítés:
- AMSL:Tengerszint feletti magasság (Above Mean Sea Level)
- AGL: Terep feletti magasság (Above Ground Level)
- QFE: Reptérre átszámított légnyomás
- QNH: Tengerszintre átszámított légnyomás
- IFR: Műszerrepülési szabályok (Instrument Flight Rules)
- VFR: Látvarepülési szabályok (Visual Flight Rules)