feltöltés alatt...
Kezdő
- Aerodinamika
- Szerkezettan
- Emberi tényezők (Dr. Palla Roland & Dr. Szabadi Nóra vizsgáló repülőorvosok előadása)
- Navigáció
- Meteorológi
- Gyakorlati repülés
- Műszertan
- Rádiózás
- Légijog
Haladó
Repülőgép üzemeltetési utasítások
Rerülőtérrend
Iskolakör végrehajtása
1. Repülés előtt:
Az időmérő az oktató által meghatározott sorrendben szólítja a növendékeket a repülésre, mikor az előző növendék a gépbe készülődést megkezdi. Ekkor a növendék a figyelőpadra ül, ahonnan végignézi társa repülését. Tanulja meg megbecsülni a szél irányát és sebességét különböző magasságokon a repülőgép mozgása alapján. Értékelje társa iskolakör felépítését és a tapasztalatait vegye figyelembe saját repülésénél.
2. Gépbe készülés:
- Jelentkezik az időmérőnél (időmérővel szemben állva):
„X Y felszállásra jelentkezem” - Jelentkezik az oktatónál:
„X Y felszállásra jelentkezem” - Az oktató engedélyével bekészül a kijelölt repülőgépbe.
- gondoskodik a szükséges üléshelyzet és terhelés beállításáról, melyet az oktató ellenőriz
- társai segítenek a beülésben, a hevederek bekötésében és meghúzásában
3. Felszállás előtti ellenőrzés
Az üléshelyzet kényelmes beállítása és a hevederek meghúzása után lehet a kabintetőt lecsukni. Ezt követően lehet az ellenőrzést megkezdeni, amit jól hallhatóan a következők szerint kell végrehajtani:
- „Kabintető zárva, biztosítva”
(a kabintető csukott helyzetben van és a zárszerkezet is zárva van) - „Féklap zárva, biztosítva”
(a féklap mozgatókarja zárt helyzetben van és az önzáró himba is zárt helyzetben van) - „Trimm enyhén fejnehéz”
(trimmet ki kell téríteni fejre illetve farokra, majd középállástól kissé előbbre állítani) - „Ívelőlap 2-es fokozatban”
(az ívelőlap rögzítőgombját benyomva 2-es fokozatba állítani, biztosítását ellenőrizni) - „Kormányok akadálytalanul minden irányba kitéríthetőek”
(a kormányokat minden helyzetbe ki kell téríteni és meggyőződni arról, hogy nem ütközik valamilyen akadályba.) - „Műszerek alapállásban”
(a műszereket ellenőrizni kell hogy nullán állnak, illetve a magasságmérő nullázását ell kell végezni) - „Kötél beakasztva”
(csak akkor lehet jelenteni, ha már be van akasztva a csőrlőkötél. Ha nem, akkor addíg kell várakozni amíg be nem akasztják és csak utána lehet folytatni a jelentést) - „Felszállómező és a légtér szabad”
(meg kell győződni arról, hogy a felszállómezőben nincs-e akadály és a légtérben nincs-e másik repülőgép) - „Kötélszakadásra felkészültem”
- „Kérek engedélyt a felszállásra”
(a felszállási engedélyt a bal kéz feltartásával csak akkor lehet kérni, ha az oktató is rendben talált mindent és azt mondja: „Mehet!”)
4. Iskolakör gyakorlati végrehajtása
Felszállás:
- Földön vezetni a repülőgépet
- Elemelkedés után a sebességgyűjtési és a finom átvezetési szakasz megtartása
- Meredek emelkedést súlypontcsőrlésben 50 m, elérése után érhet el a repülőgép
- Csőrlést 90 km/h sebességgel végezzük
- Csőrlés tetején átvezetés és leoldás lehetőleg a pilóta által. A kioldót minden esetben háromszor meg kell húzni.
Iskolakörön:
- Leoldás után sebességrendezés 90 km/h-ra, ívelőlap „0” állásba, futómű behúzása, trimmelés szükség szerint
- Fordulók végrehajtása: irány kinézése, forduló vérehajtása, irányban kivétel, sebesség rendezés
- 1. forduló után a startra vissza kell nézni és jelenteni: „A startról jelzés nincs”
- Felmérjük a helyzetet és elkezdjük az iskolakör felépítését a leszállójelhez
- A 2. fordulót ne válasszuk túl messze
- Hosszúfalon a jel vonalánál kiengedjük a futóművet és megkezdjük az esetleg szükséges korrigálásokat
- Elvégezzük a 3. fordulót
- A 4. forduló helyének megválasztásánál törekedni kell, hogy lehetőleg azonos helyen és magasságban legyen a leszállás könnyebb kiszámítása miatt (természetesen a szél sebessége miatt változhat) A 4. fordulót legalább 90 m-en be kell fejezni
Besiklás, leszállás:
- Sebességet növeljük 100 km/h-ra, ívelőlapot 3-as fokozatba helyezzük
- Féklap nyitása megfelelő magasságban, 50 m alatt már nem szabad játszani vele a földetérésig
- Megtörjük a besiklási szöget 3-5 m magasságban
- Kilebegtetés és leszállás
- Guruláskor is ügyelünk a vízszintes szárnyakra és az iránytartásra
- Megállásig vezetjük a repülőgépet, majd letesszük a szárnyat
5. Leszállás utáni teendők:
- Mikor a gép megállt, kinyitjuk a kabintetőt és a növendék jelent az oktatójának:
„X Y egy felszállást jelentek” - Az oktató elmondja a repülés során felmerült hibákat
- Közben a repülőgép startra visszavitelénél segít a növendék
- Ezután odamegy az időmérőhöz és jelenti:
„X Y egy felszállást jelentek”