Szerző: Dolhai Krisztián
Ez a kis összeállítás azoknak próbál segítséget adni a vitorlázórepülésben, akik szívesen tanulnak képekből, videókból, kíváncsiak az érdekességekre is. Nem célom, hogy ezzel az összeállítással helyettesítsek bármilyen vitorlázórepülőknek szánt tankönyvet, csak szeretném azokat közelebb hozni a vitorlázórepüléshez, akiknek nehezen megy több száz oldal figyelmes olvasása.
Az elméleti kiképzést általában a téli időszakra tervezik, ilyenkor a repülés szünetel a hidegebb idők miatt. A foglalkozási napok ilyenkor a hétvégékre esnek, napi 6-7 óránál többet nem érdemes tartani, elméletből ez is elég fárasztó. A vitorlázórepülők tankönyve 55 órát tart szükségesnek a gyakorlat megkezdése előtt, ez napi 6-7 órával számolva 8-9 alkalom.
Mi kell, hogy vitorlázórepülő lehessek?
- orvosi alkalmasság,
- csapatszellem,
- elszántság,
- idő,
- kb. annyi pénz mint egy sima jogsihoz.
A repülés feltételei: Sikeres reporvosi, minimum 15 éves életkor a tanfolyam megkezdésekor, és betöltött 16. életév az első egyedülrepülés előtt, csapatszellem. A vitorlázórepülést az egységes csapat tudja olcsóvá tenni saját munkájával. Egymást segítjük a repülés érdekében, hogy aztán saját magunk is a kormány mögé ülhessünk. A gépek és eszközök ápolását, karbantartását is saját magunknak kell megoldani klubon belül, hogy ne szökjenek az árak a magasba a különböző munkálatokért kifizetett pénzek miatt. Ezt a munkát hívják társadalmi munkának, ami a klubokban kötelező évenkénti óraszámban van rögzítve, ha valakinek nincs ideje, vagy kedve ezekben részt venni, egy meghatározott órabérért cserébe megválthatja a munkáját.
Mit lehet elérni vele?
- Egy jó társasághoz tartozni,
- friss levegőn lenni egész nap,
- egy olyan ritka csoportos sportot űzni, ahol az egyéni teljesítmények is megjelennek.
- Különböző vizsgákat szerezni,
- B (egyedülrepülés),
- C (legalább 10 perces egyedülrepülés),
- D ezüstkoszorú(5óra egyedülrepülés egy huzamban, 50 km távrepülés, 1000 méter magasság a mélyponttól),
- E aranykoszorú (300 km táv, 3000m magasság),
- F gyémántkoszorú (500 km táv, 5000 m magasság).
- Versenyekre járni.
- Nyári táborokon részt venni.
Hol kezdjünk el repülni. Két alapvető lehetőség van, az egyik a repülőiskola, a másik a klubszerű oktatás. A repülőiskola előnye, hogy nem kell egész napokat kint lenni a reptéren, ha az embernek nincs rá ideje, elég csak a gyakorlati kiképzésre kimenni, és nincs sorbanállás. Ennek természetesen megvan az ára, itt minden legalább kétszer annyiba kerül. A klubszerű oktatás lényege, hogy több ember segíti egymást repülni, tologatni a repülőt, senki nem kér pénzt érte, így értelemszerűen ezeket a pénzeket az ember megspórolja magának, a saját munkájával váltja meg.
Lássuk kik kellenek egy repüléshez:
- repülésvezető (ő irányítja a repülést, rádiózik, parancsokat osztogat, ő felelős mindenért ami az üzemnapon történik)
- startügyeletes (segíti a repülésvezetőt a munkájában, és ügyel a gépekre, emberekre a start körzetében, segíti a gépek indítását, fogadását) startnak hívják azt a helyet, ahonnan a vitorlázógépeket indítják.
- időmérő (regisztrálja a gépek fel és leszállásainak idejét)
- aggregátorkezelő (a gépeket egy 1 km hosszú kötél segítségével húzzák fel egy nagy csörlővel. Ezt aggregátornak is becézik)
- kötélvisszahúzó (a becsőrölt kötelet húzza vissza az aggregátortól a startig)
- oktató
- növendék
Egy oktatáshoz minimum 5 ember szükséges hivatalosan, de javasolt a legalább 7-8 ember a gördülékenység miatt. Az első három tisztséget elláthatja egy személy is egyben. Minden tisztség betöltésének megvan a szakmai feltétele.